Quote Originally Posted by gary mulder View Post
- Dat is ook niet zo belangrijk dat jij dat weet. Immers jij doet helemaal geen rotatie ontwikkeling en gebruikt ook geen Rodinal
- De OP stelt niet de vraag of hij Rodinal zal gebruiken, maar wil een beginpunt hoe deze bij rotatie ontwikkeling te gebruiken
Prive werk ik nioch met rotatieontwikkeling, noch met Rodinal. Maar in de foto-afdeling van mijn labortatorium waren beide aanwezig.

De OP vraagt of Rodinal, rotatie-ontwikkeling en HP5+ een goed startpunt is. Omdat dit al eerder in een thread aan de orde is geweest kan het nuttig zijn Harry (HKA) te citeren:
05-09-2006, 10:14 AM
"Dank voor alle input. Ik heb het Engelse forum ook nog nagelezen en ik denk dat ik met Ilford + Rodinal + Jobo drum aan de slag ga. Een vragen nog:
1) Ik zie de veel de combinatie FP4 + Rodinal. Is HP5 minder geschikt om met Rodinal te verwerken?
2) Rodinal is toch van Agfa nietwaar? Is er enig zicht op toekomst van Rodinal?
3) Heeft er toevallig nog iemand een Jobo drum (geschikt voor vlakfilm) in de aanbieding?
Rodinal in rotatie ontwikkeling is een regelrechte ramp. Deze combinatie staat garant voor totaal dichtlopen van de highlights. Je kan dan testen tot je een ons weegt maar je krijgt NIET het resultaat wat je wilt. Kan ik je uit ervaring zeker NIET aanbevelen. FP4+ of HP5+ in combinatie met ID11 1+1 in rotatie gaat prima."

Dus als een ' regelrechte ramp' het doel is, neem Rodinal. Ik ben het met de aanbevelingen van Harry eens. ID11 of D76 doen het in rotatie. Ga je naar andere ontwikkelaars, dan moet je uitzoeken of rotatie kan. Maar nog afgezien of het kan of niet. Wat is er tegen tankontwikkeling voor zwart-wit? De film-ontwikkelaars zijn hier op afgestemd. De ontwikkelstoffen zijn nu eenmaal makkelijk te oxideren en controle over de agitatie is essentiel in het ontwikkelproces.

Jed