Quote Originally Posted by hka View Post
Dat het toen niet ging zoals het moest gaan kwam doordat ik van iemand geleerd had om de film behoorlijk over te belichten. Kennelijk was het sopje waarin deze de films ontwikkelde te snel uitgeput om de hoge lichten echt pijn te doen. Rodinal strafte me voor deze zonde.
Dat zei ik overigens ook al in mijn vorige bijdrage...

Trouwens leuke tankjes die Rodinax. Ik heb een exemplaar voor 120 spoel. 40 Jaar geleden ben ik daarmee begonnen met Promicrol en Rodinal als mijn ontwikkelaartjes.!!

Het blijkt een goed startpunt te zijn mits je goed belicht en de juiste verdunning aanhoudt.
Harry, ik meen me te herinneren dat we dit al destijds hebben besproken, maar toch interessant hier te melden.
Jouw waarneming dat de hoge lichten dichtslaan is een effect van de continue rotatie. Wat jij nog niet zo had gezien, is dat de schaduw-doortekening ook verdwijnt. Bill Troop beschrijft dat in het ' Film developing cookbook' p.34.
Omdat niet ieder het boek heeft en het toch maar een paar zinnen zijn, citeer ik Bill:
' Many photographers like to develop film with contnuous agitation in a Jobo rotary processor. Unfortunately, continuous agitation interferes with the formation of sharpness-enhancing edge effects. Because continuous agitation exaggerates highlight development at the expense of shadow development it also results in lower speed and a shorter tonal range.'

Dit is wat jij ervaren hebt. Je verliest je tonal range, vooral in de highlights and schaduwen. Noem het maar het tegengestelde van wat je bij een nivellerende ontwikkelaar ziet. Je kunt nu wel wat gaan schaven met je belichting, maar het blijft knoeien. Het effect is algemeen, maar bij Rodinal uitgesproken omdat deze ontwikkelaar heel sterk leunt op de edge-effecten. Deze edge-effecten kun je controleren met de agitatie en verdunningsgraad.

Er is heel wat gepubliceerd over de problemen bij rotatie-ontwikkeling. Steve Anchell heeft er een hoofdstuk aan gewijd: ' Trouble in the woodpile' The darkroom cookbook, 3rd ed p.62' Steve geeft aan dat als je je maar bij metol-hydrochinon of phenidon-Hydrochinon houdt, dan vallen de problemen mee; ook in overeenstemming met jouw ervaring.
En er is een tijdschrift ' The Journal of rotary processing' waarin problemen met rotary processing worden behandeld. Er is ook een bundel verschenen met 15 jaar verzamelde problemen met rotary processing en is uitgegeven door Jobo.

O ja, dat rondinax tankje was een leuk ding. Volgens mij hadden we een 35 mm tank. Je kon je Leica er bij daglicht vullen. Dat was nou een echte daglichttank. In de foto-afdeling van mijn lab werd het voor reportage gebruikt. De negatieven waren in de kortste keren klaar. En vervolgens werden de drukken nog nat verwerkt.

Jed