Quote Originally Posted by Huub View Post
En nog iemand hier met vergelijkbare ervaringen - typisch weer zo'n uitspraak van Jed die haaks staat op de persoonlijke ervaring van een groot aantal gebruikers.
In eerste instantie Rodinal 1+50 gebruikt met APX100 - door de grotere verdunning en het uitputten van de Rodinal lukte dat redelijk. Maar de APX hield helaas op en toen ben ik overgegaan op HP5+ met 1+2 XTOL. Ik hou daarbij de tijden aan van de 1+1 verdunningen voor gewone tankjes en dat bevalt uitstekend. Wel zorgen dat je voldoende ontwikkelvloeistof gebruikt: minstens 100 ml per 4x5 film is voldoende.
Huub, de OP heeft een vraag gesteld m.b.t. 35 mm en niet 4x5". Daarbij kan ik mij voorstellen dat bij grotere verdunning het verschil met gewone tankontwikkeling bij Rodinal minder wordt. Een andere gebruikelijke aanpassing, die wordt gebruikt is het verminderen van de ontwikkeltijd. Harry, schijnt de belichting te hebben aangepast. Dat XTOL de problemen van Rodinal bij continue ontwikkeling niet vertoond ligt in de werking van XTOL. Die is min of meer vergelijkbaar met die van ID11/ D76..

Jed