Wat weken geleden ben ik beginnen werken met de rollei retro 80S, tot dusver op kleinbeeld. Na wat testen ben ik tot een standaardontwikkelprocédé gekomen. Sindsdien heb ik de film in gebruik genomen als alternatief voor Ilford FP4.
Tijdens een uitstap vorige week heb ik mijn eerste 7 rolletjes verbruikt en vandaag eindelijk de tijd gevonden om dat alles te ontwikkelen.
Groot was mijn verbazing toen bleek dat 2 van de 7 films absoluut onbelicht zijn, waarbij volgende bemerkingen:
- de 'inloopstrook' van de film die hoe dan ook aan licht wordt blootgesteld bij het laden van de film is geheel transparant, net als de rest van de film;
- de twee films in kwestie zijn in chronologische volgorde nr. 3 en 6 van de belichte films, dus de kans dat mijn fototoestel iets mankeert (sluiter, batterij) lijkt me eerder gering (het toestel geeft overigens aanduiding van correct filmtransport, iets wat ik routinematig controleer);
- ik heb m'n films ontwikkeld met de continue rotatiemethode (Jobo CPP2), gebruik makend van eerst een 1510 (1 film) en vervolgens 3 x 1520 (2 films) ontwikkelkokers. Dat wil zeggen dat de films in kwestie telkens samen zaten in een koker met een andere, correct ontwikkelde film...dus ook daar lijkt alles normaal te zijn verlopen.

Ik begrijp niet wat er kan gebeurd zijn, wellicht zie ik iets over het hoofd... maar wat? Hopelijk heeft iemand een idee.

Stefaan