Hei Helge Sverre. Royalen har jeg nok ikke pusset opp, den har ikke behov for det. Må kun lime på igjen noe av leatherette'n, og muligens noe lystetting. Den er et smykke, Fantastisk morsom å ta bilder med. Skjønner endelig hvorfor RF folkene foretrekker denne typen kamera for gatefotografi og stunt portretter mv. Jeg må innrømme at jeg valgte den fordi den er så inni hampen pen å se på. Men du har rett, den tar bra bilder også. Det sitter en Tominon 45 f2.8 i den. Og du har rett at det er det samme som Yashinon, Tomioka som lagde linsene ble jo etterhvert tatt over av Yashica.

Hva jeg bruker til å rense metalldelene med er ikke noen hemmelighet. Jeg bruker mikrofiberkluter og håndkraft. Og hva omtrekking gjelder bruker jeg saker fra www.cameraleather.com Morgan som han heter er en grei kar. Det er en del kameraer han har ferdige kit for, og har han ikke det får du kjøpt noen av leatherettene i ark store nok til å dekke f.eks inntil 2 to-øyde MF kameraer.

Men til bildene fra første rull i Royalen. En liten katastrofe inntrådde dessverre, Hama spolen min er kranglete tydeligvis og klarte og legge deler av filmen lag i lag på spolen. Ca 35% av bildene tapt. Men det ble da noen bilder, og de ble bra. Mulig jeg kommer til å gi blaffen i alle andre versjoner av Caffenol etter dette. For TMX 120 vet jeg jo er gulle god i C-C-M. Og jeg har hatt gode resultater med 135 i samme miks. Men nå tenkte jeg å prøve ut C-C-L også for TMX. Og jeg må si at det ble utrolig bra for å være 35mm film. Jeg gleder meg bare til hvordan 120 TMX blir seende ute i C-C-L. Ulempen er selvsagt at man må bruke bromid eller jodid for å hindre slør.

Altså C-C-L
Soda: 16g/l
Askorbinsyre: 10g/l
Pulverkaffe: 40g/l
KBr: 1.2g/l

Semi stand i 70min @ 20C. Agiterer i 45s initielt, så 2 vendinger ved 1, 2, 4, 8, 16, og 32 minutters merkene. Så la stå. Husk å kontrollere temperatur.

Royal 35-M med solblender, men uten filter, TMX@EI100:

Henrik the crane by Eirik0304, on Flickr

Depot by Eirik0304, on Flickr

Train no more by Eirik0304, on Flickr

Reflection of Henrik by Eirik0304, on Flickr