• 07-29-2011 05:57 AM #0
    Jed Freudenthal
    Jed Freudenthal is offline

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Niet??

Ik ben niet bekend met Ansco 130, maar ik ben er toch vrij zeker van dat alle ontwikkelaars aan de lucht oxideren, dit is immers hun werkingsprincipe om de zilver cationen in de film / het fotopapier überhaupt te kunnen ontwikkelen: Het zilver cation wordt gereduceerd tot metallisch zilver door opname van een electron, dit electron komt vrij bij de oxidatie van de ontwikkelaar. Het is een redox reactie (reductie/oxidatie).

Het lijkt mij dus waarschijnlijk dat ook Ansco 130 aan de lucht oxideert, maar wellicht door de specifieke samenstelling en toevoeging van zuurstofbinders (anti-oxidant), veel langzamer dan een ontwikkelaar als b.v. D76.
    Alle ontwikkelaars zijn instabiel, maar er is een groot verschil in instabiliteit. Zo kun je een amidol ontwikkelaar maar enkele uren gebruiken, terwijl ontwikkelaars met andere ontwikkelstoffen maanden (in de fles) goed blijven. Antioxydanten zullen een rol spelen.
    Hiervoor wordt meestal natriumsulfiet genoemen. Maar, natriumsulfiet heeft nog vele andere eigenschappen in een ontwikkelaar. Dus, daar he je niet zoveel vrijheid.

Een ontwikkelaar, gebaseerd op bijv. pyrogallol oxideert snel, en is daarom in rotatie-ontwikkeling niet bruikbaar. Andere ontwikkelstoffen zijn wel stabiel genoeg.

Een instabiele ontwikkelstof heeft verder als voordeel dat hij snel inactief is en een lage milieubelasting geeft. Afgewerkte chemie met stabiele ontwikkelstoffen moeten bij het chemisch afval.

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 07-29-2011 at 09:56 AM. Click to view previous post history.
    Advanced reply Adv Reply   Reply With Quote Reply With Quote