Hallo,

In boeken en fotobladen altijd gelezen dat middenformaat per definitie tot betere resultaten moet leiden. Heb daar ook nooit twijfels over gehad. Natuurlijk wist ik dat MF wat betreft scheidend vermogen en contrastweergave een stukje minder is dan kleinere formaten. Maar met wat diafragmeren zou dat wel loslopen, zo dacht ik.
Daarom, waarschijnlijk zoals velen van jullie, met alle vertrouwen de overstap van 35mm naar middenformaat gemaakt. En mijn oude spullen verkocht....
Bij mij is dat ttrouwens pas 4 jaar geleden, na meer dan 25 jaar met KB te hebben gewerkt (Pentaxen MX, MEsuper en LX met een rits objectieven).

De keuze voor het merk en type middenformaat camera had ik al lang geleden gemaakt. Het zou in elk geval weer een Pentax worden. Ook omdat daar professioneel veel mee gewerkt werd. Uiteindeljk heb ik een vrijwel nieuwe Pentax 67II met 2 objectieven en de bijbehorende prismazoeker met TTL meting op de kop kunnen tikken.

Vol goede moed ben ik begonnen, met stapels zwartwit films die ik van de vorige eigenaar had gekregen. Al vanaf het eerste rolletje werd ik op de feiten gedrukt!

Omdat ik met mijn Philips PCS 130 opeens niet meer glasloos kon vergroten, kreeg ik een probleem dat ik tot dan altijd had weten te vermijden.....Stof!! Niet alleen trekt het grote formaat (3.850 tegen 864 mm2 bij KB) meer stof, ook het aantal opvlakken dat ik stofvrij moet houden gaat opeens van 2 naar 6 (alléén een AN glas kan niet in mijn negatiefhouder). Alles bij elkaar een factor 13,4! ten opzichte van KB dat stofvrij moet zijn. Ook het harde condensor licht werk nu opeens tegen. Elk stofje komt in de afdruk. De negatieven zelf zijn weer wel prima want die hang ik te drogen in een droogkast.

De tweede tegenvaller, en tevens belangrijkst tegenvaller bleek de beeldweergave van de lenzen. Die is een toch stuk minder.
Ook het grote negatief gaf weinig extra voordeel. Een fijne en scherpe korrel had ik eerder op KB ook al, met films zoals T-max 100, Delta 100 of Ilford Pan-F 50 asa.

Verder lijken de afdrukken minder "strak" dan de vegrotingen die ik met vast brandpunt lenzen 50 en 85 mm met mijn kleinbeeld maakte. Zelfs de onscherpte wordt minder mooi weergegeven.

Ik ben benieuwd of iemand soortgelijke ervaringen heeft gehad en hoe hiermee om te gaan. Vergeet ik dingen?

Waar ik wel aan gedacht heb is om bijvoorbeeld te investeren in een andere vegroter met meer diffuus licht om het stof de baas te worden. Of moet ik weer terug naar kleinbeeld, vanwege de lenzen en het stof?