Quote Originally Posted by hka View Post
Begin eens met de camera op een stevig statief te plaatsen en daarmee een aantal opnamen te maken. Ontwikkel en kijk dan verder.
Stofjes is overkomenlijk, kwestie van de juiste spullen en wat meer geduld. Condensor heeft absoluut mijn voorkeur bij B&W.
Je wilt tenslotte scherpte, zo lees ik, en gaat het vervolgens teniet doen door een diffuuslicht vergroter.
Harry,

Je hebt natuurlijk gelijk. Voor aboslute scherpte moet je een statief gebruiken. Als het even kan gebruik ik het, evenals de mogelijkheid om de spiegel op te klappen. Bij een kerktoren op 350 meter afstand op één van mijn laatste afdrukken kan ik de bakstenen met een loep zonder problemen bekijken. Dus dat zit met de scherpte goed.
Met diffuus licht heb ik zelf helemaal geen ervaring. Van wat ik erover heb gelezen, zou het weinig uitmaken? Maar jij hebt blijkbaar een andere ervaringen. Voor het schoonmaken van negatief, glas en houder gebruik ik een matzwarte achtergrond en gericht schuin invallend licht, een antistatische borstel en flink wat geduld.
Heb jij nog andere suggesties? (Dit hoort eigen thuis op een andere plek maar ik vraag het maar).

Bedankt voor je suggesties trouwens.

Jos.