Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
Jos,
Jij zweert bij een flink locaal contrast. Dat betekent dat je daar op moet afstemmen in MF. Ik zou dan met vaste brandpunt lenzen werken. Verder moet je je negateifontwikkeling op een dergelijk resultaat afstemmen. Persoonlijk zou ik een variant van een pyrogallol ontwikkelaar met bijv. HP5+ nemen, maar als je je beperkt tot een commerciele ontwikkelaar dan is HC 110 flink geconcentreerd een optie. Afhankelijk van de verdunning kun je het lokale contrast regelen.
In wezen wil je een beldkwaliteit van KB overzetten naar MF; dat kan maar dan moet je het een en ander afstemmen.

Jed
Dag Jed,

Het negatief dat ik kies moet voor mij 100% zijn, anders begin ik er niet aan om afdrukken te gaan maken. Dat betekent in de praktijk dat z˘ne I vrijwel altijd rond 0,10 boven de grondsluier zit. Dat is een kwestie van goed belichten. Verder let ik er op dat mijn ontwikkeling van het negatief leidt tot een goede dekking in de hoge lichten: niet teveel en niet te weinig, precies goed.

Tot dat moment is het voor mij een redelijk voorspelbaar proces. Ik krijg dan een afdruk op gradatie 2 met een complete toonschaal, maximale zwarting en doortekende hoge lichten.

De be´nvloeding van het lokale contrast wordt bij mij dan vooral bepaald door de kwaliteit van het objectief (camera+vergroter). Als ik bij het afdrukken dan nog zou willen corrigeren dan val ik terug op splitgrade nabelichten. Maar ik zou daar graag meet over willen leren, over de be´nvloeding van lokaal contrast dus. Zijn er dan volgens jou nog meer dingen die ik kan doen?

Groeten,
Jos.