Hallo Jed,

Kun je iets meer zeggen over de HC110 ontwikkelaar? Ik heb pas geleden nog eens Rodinal (1+50) gebruikt maar daarvan vond ik de korrel in combinatie met de beide Tmax-en toch wel erg ruw. Daarnaast heb ik heel veel Amaloco AM-74 bij kleinbeeld gebruikt en was tevreden over de resultaten. Het type foto's dat ik maak: landschappen en portret, dus ik zoek dan naar een volledige toonschaal in combinatie met een regelmatige en fijne korrel met voldoende randscherpte. Ik ben bij kleinbeeld wat betreft scherpte altijd heel tevreden geweest met de T-max 100. Voor MF gebruik ik meestal Tmax 400 vanwege de snelheid. Effectief blijft er 200 asa over. De kaarsrechte curve zorgt voor iets meer gedifferentieerde grijstinten in het middengebied. Dat maakt dat afdrukken er dan wat 'frisser' uitzien. maar het blijft natuurlijk een kwestie van persoonlijke voorkeur. Hoewel ik enorm veel heb gewerkt met FP4+, en iets minder met HP5+, vond ik deze films te weinig contrastrijk bij landschappen. Voor portret werkte het bij mij op KB wel goed omdat deze film een lange schouder heeft en dus doortekende lichten.
Jij noemt in een eerdere reactie de HP5+ als een goed alternatief, in combinatie met een variant van een pyrogannol ontwikkelaar. Ik ben een leek in chemie dus ik heb geen idee wat de eigenschappen daarvan zijn. En waarom HP5+? Heeft die voordelen bij MF boven een Tmax 400?
Ik heb eigenlijk nog geen reden om aan de beide objectieven van mijn Pentax 67II te twijfelen. Ik werk met het laatste type portretlens (165 mm/2,8) en een 75mm/2,8 groothoek. Beide hebben geen slechte reputatie.

Groet,
Jos