Dat verzuipen zal wel meevallen. Van veel zaken in het hele proces van opname tot afgewerkt beeld weet ik heel weinig (want ik heb veel door experimenteren zelf uitgezocht) maar van andere weer genoeg (door heel veel ervaring op te doen en niet te veel te wisselen van films en ontwikkelaars).

Ik zou zelf zoals Jan ook graag glasloos vergroten maar dat staat mijn negatiefhouder niet toe. Of ik zou een slimme aanpassing moeten kunnen bedenken op mijn Philips PCS 130. Dat de stofdeeltjes veel kleiner zijn dan bij kleinbeeld is natuurlijk zo, maar ze blijven storend.

Voorlopig houd ik het bij de hardware die ik heb en één type film (de "nieuwe" T-max 400). Deze film ga ik proberen met Xtol. Die ontwikkelaar lijkt volgens de discussies op APUG wat eenvoudiger (minder variabelen om op te sturen) in het gebruik dan HC110 maar wel erg goed.

Thuis heb ik afdrukken 30x40 uit het verleden bewaard, gemaakt met een Voigtländer Bessa II (6x9), die er voor mijn smaak prima uitzien. Het is de combinatie denk ik die het eindresultaat bepaalt. Met de overgang naar nieuwe (en in theorie betere spullen) ben ik onderweg het spoor ergens bijster geraakt...