Quote Originally Posted by Jos Segers View Post
Met de overgang naar nieuwe (en in theorie betere spullen) ben ik onderweg het spoor ergens bijster geraakt...
Dit is zo herkenbaar. Toch ben ik ervan overtuigd dat niet in alle gevallen waarin iemand 'betere' spullen in handen krijgt en het maar niet wil lukken om die superioriteit ook in de fotografie tot uitdrukking te brengen het probleem ligt bij de moeizaamheid van het overgangsproces. Soms (en dan spreek ik voor mezelf) laat apparatuur waarvan iedereen roept dat het geweldig mooie resultaten geeft me *blijvend* koud, ook na het alle tijd en moeite gegeven te hebben.

Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen: als het niet blijkt te lukken om de MF-Pentax 'lief te hebben' zoals ooit de kb-Pentax, dan is het niet noodzakelijk zo dat je iets verkeerd doet. Sommige apparatuur/systemen/formaten werken gewoon niet voor bepaalde mensen, hoe hoog de rest van de wereld er ook van opgeeft.

Voorbeeld uit mijn situatie: Ik heb geprobeerd de Mamiya 7 en de Contax 645 te genieten, maar beide zijn de deur uitgegaan voor liefde nummer 1, een oerlelijke Rolleiflex 3,5F. Volgens alle getallen en oordelend naar de foto's die ik van andere mensen gezien heb, ben ik ergens de fout ingegaan. Die fout is natuurlijk geen fout, maar meer iets in de sfeer van 'smaak-conflict' en 'mismatch' (tussen fotograaf en camera, tussen lenzen en film, ontwikkelaar, papier, etc.)- teveel om op te noemen.

Ik wil je niet bij voorbaat ontmoedigen om de MF-Pentax een grote kans te geven (integendeel), maar laat ook de mogelijkheid open dat de vonk niet (nooit) overspringt, zonder dat de (jouw) techniek ergens feilt.

Maar goed, misschien is bovenstaande meer een persoonlijke ervaring van een getroubleerde amateur-fotograaf dan een zinvol advies

Prima idee om het voorlopig bij een film en een ontwikkelaar te houden. Mensen zijn om minder in het gekkenhuis beland.