Quote Originally Posted by Jos Segers View Post
Hallo Gary,

Bij mijn Philips PCS 130 vergroter zit de filterlade net boven de dubbele condensors. Dus zou ik verwachten dat het op die plaats niet uitmaakt als je daar een diffuus materiaal zoals een glaasje aanbrengt.... Maar ik ga het wel proberen.

Ik neem aan dat je met het "gedektere" negatief bedoelt dat er bij MF gewoon meer beeldinformatie in het negatief opgesloten zit. Want de dekking hoeft toch niet anders te zijn dan bij kleinbeeld... De effectieve filmgevoeligheid is in mijn situatie de helft van de nominale gevoeligheid om in de schaduwen genoeg doortekening te hebben. Dat heeft te maken met het type ontwikkelaar en verdunning (vaak Microdol-X) en geldt dan voor alle Z-W films die ik ooit heb gebruikt. Soms is 2/3 stop ook al voldoende maar dat is wel de ondergrens.

Dat spelen doe ik ook, maar dan bij de negatiefontwikkeling door be´nvloeding van een reeks aan variabelen. Het ontwikkelen zelf is een nauwkeurig werkje, wil ik tot constante resultaten komen.

Je hebt het over een "symmetrisch opgebouwde plasmat", dat is vaktaal voor ...?

Dank voor je reactie,
Jos.
Zo precies ben ik niet bekend met de Philips vergoter. Maar boven de condensors zal iets minder effect hebben dan vlak boven het negatief. Maar bedenk wel dat het condensor effect het grootst is als je een puntlicht bron gebruikt. Dus iets zal het altijd wel doen.

Met "gedektere" negatief bedoel ik daadwerkelijk een negatief wat iets meer dekking heeft. Bij KB wordt dit onmiddellijk gestraft met een grover korrel. Echter bij een groter negatief geeft dit iets minder tot bijna niet. Dit geeft echter wel een heel ander beeld. Iets wat vooral bij portret mooi kan zijn.

"symmetrisch opgebouwde plasmat" is een kort door de bocht aanwijzing dat je kunt kijken of er bij het pentax systeem symmetrisch opgebouwde objectieven zitten. Vaak kun je dit uit de documentatie halen. Bij dit soort objectieven is de kans groter dat er een mooie onscherpte in zit. Tenminste smaken verschillen natuurlijk.

Voorts kun kun je gaan kijken naar ontwikkelaars die minder aan korrel oplossen doen. Het meest bekende voorbeeld is wel het verschil tussen D76 en D23. De eerste is duidelijk een korrel maskeerder de tweede niet.