Enkele snelle gedachten :

Ik vergroot altijd tussen twee glasplaatjes (dus 6 oppervlakken) in een condensorvergroter, en heb zelden echte problemen met stof. Ik haal regelmatig de dweil door de doka, filter de lucht die binnenkomt, heb mijn vergroter geaard aan de waterleiding, laat negatieven stofvrij drogen, en ik gebruik zowel een kleine compressor om negatieven en negatiefhouder stofvrij te blazen als een antistatische borstel.

Vitamine C ontwikkelaars zoals Xtol geven een regelmatiger korrel dan D76.

Als je in KB Tmax100 gebruikt en in MF Tmax 400 ben je appels met peren aan het vergelijken.

Een symmetrische plasmat is een optische formule die in veel vaste brandpunten gebruikt werd/wordt. Voor meer info kun je op internet terecht. Voordeel van deze formule is dat hij voor en achter het optische middelpunt exact symmetrisch is, waardoor fouten die bij de inkomend licht lenzen ontstaan weer teruggecorrigeerd worden door de uitgaand licht lenzen. De meeste grootformaat- en macroobjectieven zijn van dit type. Maar er bestaan nog honderden andere lensformules en variaties op lensformules. Elk met zijn eigen voor en nadelen. Je moet gewoon in de praktijk wat verschillende objectieven proberen om te zien wat aansluit bij jouw smaak. Van welk type is je Pentax 85 mm KB lens?

In mijn ervaring zijn de Pentax 67 lenzen geweldig, en doen ze niet onder voor de Hasselblad/SL66 lenzen. Als je lenzen in goede staat zijn zou daar dus niets mis mee moeten zijn. Maar MF heeft een ander karakter dan KB. Misschien zoek jij nu juist de typische weergave van KB. Dat is een kwestie van smaak. Zonder concrete afdrukken te vergelijken is het voor ons onmogelijk om te weten wat jij precies zoekt in je vergrotingen. Dus is het ook onmogelijk om daarover echt advies te geven.