Dag Jos,

Hartelijk dank voor je reactie.

Het soms-brengen-soms-halen mantra kan (let op: kan) tot waardeloze inbreng leiden.

Een persoonlijk voorbeeld. Ik ben al meer dan een jaar lid van een clubje in de buurt. Erg vrijblijvend. De bijeenkomsten zijn een keer per twee maanden. Ik heb in al die tijd geen bijeenkomst gemist en nog steeds zijn er leden die ik nog niet heb ontmoet. Er worden thema's besproken, maar als je niet mee doet ... geen probleem. De meesten wonen in de stad, de reistijd valt dus mee.

Analogie fotografie is niet meer te binden aan een lokale of regionale fotoclub. Daarvoor is het te marginaal geworden.

Ik bewonder het beeld en niet de camera of de lens. En om beelden te maken is discipline nodig. Fotograferen en afdrukken zijn ambachten. Hoe meer je ermee bezig bent, hoe beter je wordt.

De langere reistijd en de kunst van het ambacht maken dat je actief moet zijn. Gewoon doen. Passieve leden wil ik kunnen aanspreken. Als het groepje klein begint en klein blijft ... het zij zo.

Dit alles neemt niet weg dat ik ook tegen regels om de regels ben. Het dient een doel. Maar als je ideeŽn hebt om hetzelfde doel anders te bereiken ... laat het me weten. Ik sta open voor kritiek.

Vriendelijke groet, Marcel