Het idee is leuk, al val ik zelf buiten de doelgroep. Weliswaar fotografeer ik analoog (4x5 camera), ik scan mijn negatieven/dia's en werk die in Lightroom en Photoshop verder af. Vervolgens laat ik ze printen. De foto's voor de jaarlijkse expositie van de club waar ik bij zit laat ik op barietpapier printen (Hahnemuhle).

Ik heb 10 jaar analoog afgedrukt maar nu heb ik geen ruimte meer voor een doka. Hoe leuk ik het ook vond en hoe magisch het ook was om telkens het beeld op het papier te zien opkomen, ik mis het niet. Niet dat ik het leuker vind om achter een computer te zitten maar de afdrukken van de scans zien er gewoon veel beter uit dan wat ik ooit in de doka kon maken. Stofjes, krasjes etc? Digitaal zo weggewerkt. Een toon geven aan het beeld? Digitaal zo gedaan en het resultaat is beter in de hand te houden. Een print op barietpapier ziet er prachtig uit, geen gedoe met krullend papier. Ik ben ooit maanden bezig geweest om een negatief af te drukken en ik kreeg het maar niet naar mijn zin. Enige jaren terug heb ik hem ingescand en binnen een kwartier had ik het beeld in Lightroom zoals ik het voor ogen had... Nee, voor mij geen natte doka meer.

Ik zit nu bij een club (CreatiVision) met in totaal 9 mensen. Er is ruimte voor 1 extra persoon maar meer dan 10 leden willen we niet. De clubavonden zijn bij de leden thuis. We zijn aangesloten bij de Fotobond en aan de meeste wedstrijden doen we mee. Waarom zou je dat niet willen doen? Bang om te verliezen, teveel druk? Met de wedstrijden kun je je werk tonen aan een groter publiek. Doe je dat niet dan kom je denk ik niet veel verder dan je eigen club.