Quote Originally Posted by Frank Bunnik View Post
We zijn aangesloten bij de Fotobond en aan de meeste wedstrijden doen we mee. Waarom zou je dat niet willen doen? Bang om te verliezen, teveel druk? Met de wedstrijden kun je je werk tonen aan een groter publiek. Doe je dat niet dan kom je denk ik niet veel verder dan je eigen club.
Ik heb zo'n 10 jaar deelgenomen aan bondswedstrijden en mij iedere keer wederom verbaasd omtrent het oordeel van de jury. Er is door iemand 2 jaar achter elkaar een foto ingestuurd. Het eerste jaar werd deze afgekraakt, en het jaar daarop de hemel in geprezen. Er heeft iemand bij de bondsjury gezeten in een ver verleden (naar zeggen) die naakt als de top beschouwde en alleen deze vorm uitmuntend beoordeelde.
Een foto wordt door iedereen anders beoordeeld met zijn/haar levenskennis en hersenpatronen. Deze kan eigenlijk alleen technisch worden beoordeeld door een jury. Over de inhoud kan je weinig zeggen.

Als de jury meer dan 50 personen zou omvatten zou het statistisch een gemiddelde kunnen krijgen van wat de score zou kunnen zijn. Bij minder is het zoiezo schieten met hagel. Maar dat wil niet zeggen dat die ene foto die niet is gekozen 'slecht' is.

Daarnaast heb je ook nog wedstrijden waar je door stemmen mee kan winnen. Diegene die de meeste kennissen heeft, wint de eerste prijs. Da's tegenwoordig de manier van jureren en levert de meeste zooi op.

Da's waarom ik tegen wedstrijden ben...
Naast wedstrijden heeft de bond in het verleden weinig toegevoegde waarde gehad voor mij persoonlijk. Ze stonden te ver van de club af. Let wel ik heb het over tot 5 jaar geleden wanneer ik heb besloten om samen met anderen een andere vorm van collectief op te richten.