Helge Sverre,

Jag har en Epson V700, och du kan fo plats med en hel rulle 135 film po skanner-glaset. Skaffa en skiva anti-newton glas som ar lika stor some flatbeden, och lagg den ovan po negativen so de ligger flata mot skanner-glaset. Det ar bra nog till att snabbt scanna bilderna och titta po skarmen vad som har potential, och vad som ar oskarpt och som kanske skulle gora mest nytta i the trash can...

Jag gillar inte en sak med min Epson V700, och det ar nar jag skannar negative som har en glansig emulsion, sosom Fuji Acros, TMax 100/400, till exempel. Filmhollaren reflekteras i negativet, och man kan tydligt se det i den skannade bilden. So langs ena kanten av din skannade bild kan du fo valdigt tydliga linjer som jag inte lyckats fo bort. Det ar valdigt irriterande, och jag vet inte hur jag kan fixa problemet. Det ar speciellet tydligt med 120 film. Film-hollaren till 135-film ar dolig po sitt satt, eftersom den inte klarar av att holla filmen plan.
Det finns losningar till de har problemen genom att handla film-hollare fron www.betterscanning.com Jag har inte sjalv provat dom, men jag har hort fron andra att de fungerar bra.

Bifogad bild kan du se problemet med 120-film ovan. Titta langs ovan-kanten i bilden.

Hoppas det hjalper lite.

- Thomas