-
Bra Trond !
Du har klart det jeg har feilet med i snart to år. Hvis bildet av Nikon-huset er fremkommet ved hjelp av kaffi, bukker jeg dypt i ærbødig beundring.
Jeg har fremkalt snart tretti filmer i Caffenol, av dem er jeg meget fornøyd med kun én. Noen få andre er så som så, og mange helt mislykkede. Mitt største problem er for høy kontrast.
Jeg er 90-95% film og resten digital. Jeg mener å beherske farge neg/dias og vanlig svarthvitt bra nok til de forholdsvis strenge krav jeg stiller. Jeg er mest glad i gammel klassisk svarthvitt i ISO 25-125. Jeg har i alle år fremkalt svarthvitt selv i forskjellige fremkallere, og funnet fram til det jeg liker og får best til.
Da Caffenol dukket opp i min tilværelse, øynet jeg muligheten til litt moro. Jeg møtte fort min overmann, og jeg vurderte å forlate temaet. Men så er jeg kjent som et stabeist. Nå er det gått prestisje i prosjektet, og jeg fortsetter enn så lenge med kaffien.
I 5-6 måneder har jeg hatt to FD-hus (Canon) ladet med identisk film EFKE 25. Dette er en film jeg kjenner gjennom noen tiår. Jeg "simultanfotograferer" med de to kameraene slik at samme motiv blir avfotografert i samme tid og samme lys og med samme objektiv. Begge filmer eksponeres EI 50. Om noen uker skal filmene fremkalles. Den ene filmen vil gå i Caffenol, den andre vil fremkalles i tre biter. Fremkallere her vil trolig bli Tetenal Neofin Blå (som filmen egentlig er tilpasset til), Tetenal Emofin (tobadsfremkaller), og den siste biten har jeg ennå ikke bestemt hva skal være.
Slik synes jeg det er morsomt å leke. Går det "skeis", er det ingen katastrofe. Ingen opptak er nemlig viktige.
Kanskje blir Caffenol vinneren? Det betviler jeg - sett ut fra mine ferdigheter.
Så nevner du holdbarheten på utblandet Caffenol. Dette opptok også meg noe da jeg opplevde at film nr. 2 - fremkalt ett døgn senere - ble vesentlig underfremkalt. Jeg søkte hjelp og fikk vite at det trolig stadig skjer noe i Caffenol-blandingen, en eller annen kjemisk reaksjon som ingen ennå har beskrevet vitenskapelig.
Jeg blander alltid ut én liter Caffenol, dette fordi tre av mine fremkallertanker tar én liter. (To eller tre filmer kan fremkalles samtidig.) Da har jeg samlet opp 4-5 filmer som skal framkalles. Etter første framkalling heller jeg oppløsningen tilbake på flasken. Så følger kanskje neste ladning, eller også venter jeg ett døgn. Hvis det går lenger tid, stoler jeg ikke på utblandingen, men slår den ut.
Ditt problem med "quick reply" har også jeg støtt på. Derfor går jeg alltid "advansed".
Vh helgesverre.
Last edited by Helgesverre; 10-10-2011 at 01:57 PM. Click to view previous post history.