• 10-10-2011 03:32 PM #0
    Tronds
    Tronds is offline

Shooter
    35mm
    Helgesverre:
    Det er brukt Caffenol C-L til å fremkalle filmen med bildet av Nikon kameraet.
    Filmen er Ilford Pan 400. Framkalt i Caffenol C-L i 68 minutter. Agitasjion hvert minutt de tre første minuttene. Etter det stod den rolig i 52 minutter. En agitasjon, og så stod den til det var gått 68 minutter.

Jeg har ikke opplevd høy kontrast, heller det motsatte. Jeg måtte dra opp kontrasten litt på det ferdige bildet.

Det er litt morsomt å ta bilde av en gammel Nikon med en enda eldre Nikon.
    Det på bildet er en FG-20. Det ble fotografert med en Nikon FG med Sigma 105mm f2.8 Macro. Objektivet var ikke gammelt, men man tager hva man haver.

Naturlig lys fra kjøkkenvinduet. Et hvitt klede på kjøkkenbenken, så var det bare å kjøre igang med kameraet på stativ og selvutløser.

Jeg tror at valget av film påvirker kontrasten i stor grad. Efke 25 er vel en film med relativt høy kontrast i utgangspunktet. Ilford PAN 400 er ikke det.

Mitt forsøk med bruk av lagret caffenol kom heldig ut. 2 døgn lagring ser ikke ut til å gjøre noe med fremkalleren. Det er meget mulig at den blir dårligere med lengre lagring. Det gjenstår å se. Drøyt 3dl caffenol C-M står nå lagret kjølig og mørkt i kjelleren. Skal prøve å fremkalle filmtunga før jeg bruker den. Det gir meg et hint om den virker eller ikke.

Tror ellers at jeg kommer til å bruke caffenol C-L på grunn av mindre korn og gjevnere toneforløp.

Trond
    Last edited by Tronds; 10-10-2011 at 03:37 PM. Click to view previous post history.
    Advanced reply Adv Reply   Reply With Quote Reply With Quote