Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
Dat zijn nogal wat variabelen die voorbij gaan komen. het begint al met je kamera (afwijking sluiter), waar meet je licht mee (afwijking lichtmeter). Meet je uberhaupt wel goed (afwijking persoon) en ga zo maar door....

Afstemmen van de variabelen is afhankelijk van de persoon en apparatuur. Zou een opname/doka sessie niet beter werken? Tis maar een idee voor Jos.
Ik heb met dit soort problemen liever een praktische invulling dan het theoretisch bespreken ervan is mijn ervaring.
Het uitgangspunt is dat Jos een probleem heeft met zijn middenformaat drukken in vergelijking met kleinbeelddrukken. Er zijn dus drukken en negatieven en een beoordeling van Jos aanwezig (afgezien van de suggesties die al in de thread gemaakt zijn). Dat lijkt mij een goed startpunt voor de bespreking. Ga uit van dat beeldmateriaal dat aanwezig is. Op grond hiervan kun je een koers bepalen. En het zou kunnen zijn dat dat op een opname/doka sessie neerkomt. Maar dan weet je in ieder geval wat het program voor de opname/doka sessie is. Noem het maar strategie.
De andere kant van de medaille is dat Jos beelden laat zien, die hem wel en beelden die hem niet bevallen. Dan praatten we over beeldkwaliteit en hoe ga je daar in 'technische zin' mee om. Of te wel: hoe kun je je beeldkwaliteit sturen. En om dat te doen, is begrip nodig van dat wat je ziet.

Jed