Dag Hoffie,

Ik heb zelf nog maar sinds een 10-tal maanden bezig (en ik draai nu ook niet zoveel "rolletjes" als de meesten hier, denk ik), dus ik heb maar een beperkte ervaring.
Maar ik heb toch al ondervonden dat als je omgevingstemperatuur vooraan/rond de 20C zit, dat je niet veel last gaat hebben met temperatuursverlies (of stijging). Ik werk zelf in een goed gesoleerde zolderkamer en kan daar (op zeer warme dagen in de zomer na) die kamertemperatuur behouden zonder al te veel moeite (in de winter eventueel bijverwarmen). Een beetje zoals dat de meeste mensen hun leefruimtes op 19-21C willen hebben,want het is nu ook niet zo dat ik mijn verwarming zo zit af te stellen dat de ruimte exact 20c is (en richting de zomer zit die, zonder bijverwarmen uiteraard, meer vooraan de 20C), initiel wilde ik gewoon ongeveer een kamertemperatuur hebben waar ikzelf het aangenaam vond om te werken, en laat dat nu net, met marge, rond de ontwikkeltemperatuur zijn.
Mijn vloeistoffen breng ik op temperatuur, de plastieken ontwikkeltank heeft ook gewoon de omgevingstemperatuur, en zeker voor ontwikkeling van de negatieven in een ontwikkeltank gedurende minder dan 10 minuten, zakt (of stijgt) de temperatuur nauwelijks bij mij, zeker geen halve graad.
Ook wanneer ik prints ontwikkel in een ontwikkelschaal, is mijn temperatuur nauwelijks gezakt of gestegen na anderhalf twee uren werken (dat gaat dan over een halve graad ofzo).

Ik weet dat ik daar in het begin ook veel schrik voor had, maar dat is dus n van die dingen die me reuze zijn meegevallen. Maar het hangt natuurlijk dan ook af waar je ontwikkelt en wat voor jou een aangename omgevingstemperatuur is.