Quote Originally Posted by Merlin View Post
Kaliumhexacyanoferraat(III) K3[Fe(CN)6] is te koop bij de Hekserij als (het identieke) rood bloedloogzout (het is ook bekend als kaliumferricyanide), 20 g voor 2,50, 100 g voor 8,00.
Dit is al een oude post, we (ik ben een van de eigenaren van De Hekserij) krijgen er regelmatig vragen over, dus toch een reactie op deze plek.

Voor cyanotypie gebruik je als regel twee stoffen, beide met diverse alternatieve namen, namelijk:

Ammoniumijzer(III)citraat (groen)
= ferri-ammoniumcitraat

en

Rood bloedloogzout
= kaliumferrocyanide
= kaliumhexacyanoferraat(III)

(en dit zijn maar enkele van de alternatieve namen)

Beide moeten met zorg worden ingekocht. Van Ammoniumijzer(III)citraat bestaan ook bruine versies en versies met ijzer(II) ipv ijzer(III). Naast rood bloedloogzout wordt ook geel bloedloogzout verkocht met alternatieve namen die maar iets afwijken van die van rood bloedloogzout (ferri ipv ferro en (II) ipv (III)). Ik zou dan voor het inkopen om advies vragen aan de verkoper of webwinkel.
Ik weet dat de producten die wij verkopen (Ammoniumijzer(III)citraat (groen) en Rood bloedloogzout) regelmatig worden gebruikt voor cyanotypie, dus die zijn in elk geval geschikt.
Ik heb het zelf nog niet gebruikt, al staat aan cyanotypie doen hoog op mijn verlanglijst.