Quote Originally Posted by OMU View Post
Hei Erik;
jeg vet ikke hvilken hjemmeside du refererer til eller for så vidt hvem du skriver til i innlegget over. Men jeg tar meg i alle fall den frihet å svare :-)

Jeg bruker en kost som er beregnet til å smøre på glasur med, for keramikere. Det spesielle med denne kosten er at det i det hele tatt ikke er brukt metall i kosten. Jeg vet ikke hvorfor dette er viktig, men Emil/Gandolfi presiserer at dette er nødvendig. Dette er i samsvar med hva som er beskrevet i litteraturen om flytende emusjon. (A User's Guide to Liquid Photographic Emulsions, Martin Reed)

(Se lenger bak i tråden, post # 13, så finner du hvor jeg har kjøpt kostene)
Jeg har i grunnen valgt å følge Emils råd, og tenkt at eksperimentere kan jeg gjøre når jeg mestrer det grunnleggende.

Jeg vi også legge til at jeg har hatt dårlig erfaring med valg av papir. Jeg kjøpte kobbertrykkspapir i en forretning i Stockholm. Dette papiret ga mange og store bobler når emulsjonen ble fremkalt. Antagelig er det for bløtt og inneholder for mye luft. Gikk over til å kjøpe det papiret Emil/Gandolfi anbefaler og bestilte dette fra Århus i Danmark. De har for øvrig pensler, blekk og øvrige ingredienser som brukes sammen med Bromoil med flytende emulsjon.

Vet ikke om dette er svar på det du lurte på, men håper i alle fall at det er til nytte. Har du flere spørsmål svarer jeg gjerne.
Ring gjerne.
Metall i koster og sølvnitrat i emusljonen, er ingen god kombinasjon. Jeg blandet nok deg og Gandolfini i mitt innlegg, jeg leste på hans hjemmeside. Jeg fikk pensler fra samme leverandør i dag, så jeg fulgte ditt råd der. Jeg skal teste penslene som Bromoil-pensler i første omgang. Slavomir på Fomafot er for tiden utsolgt for Foma flytende emulsjon.