Har nå prøvd en rekke ASA 400 filmer i forskjellige versjoner av Caffenol. Og jeg tror nå jeg har en vinner. Men først litt om de andre:

TMY-2: OK i C-C-H, men ikke mer. tenderer mot lite gradering av mellomtoner. Blir da ofte litt kontraststerk. Prøvd ved EI 200-1600
Neopan 400: OK+ i C-C-H. Veldig fin i de lysere mellomtoner, en del korn. Men helt OK.
Rollei Retro 400: OK++ i C-C-H og C-C-L. Egentlig kanskje min favoritt i Caffenol. Veldig fine gradering av toner, om enn noe grovkornet.
Ilford HP5+: OK++ i C-C-H: Egentlig en veldig OK film på alle måter. Fine mellomtoner, robust ved EI400. Men liker ikke å bli pushet noe særlig, da øker kontrasten vesentlig.

Så til Delta 400. Den fungerer utmerket ved EI 400 og 800 i C-C-H uten noen videre fiksfakserier, gjerne på samme rull - kjører N+1 uansett. Har god kontrast og fine mellomtoner. Og tåler overeksponering av høylyse partier ganske så greit. Lett å scanne. I det hele tatt ikke noe å klage på. Den er sågar å få kjøpt ennå, i motsetning til RR 400 (ellers hadde den vært å foretrekke muligens).

Fra siste Delta 400 i C-C-H, 13:30min @ 20C, EI 400 - 800.

In the winter morning sun by Eirik0304, on Flickr

Silver birches by Eirik0304, on Flickr

Nature going about its business by Eirik0304, on Flickr

Nature going about its business #2 by Eirik0304, on Flickr