Naar aanleiding van het vervoeren van " natte barietprints " en sommige reactie's daarop, wil ik toch iets zeggen.
Een digitale print in zwart/wit is abosluut geen optie t.a.z. van een Bariet of misschien wel een PE druk. Als eerste wanneer we de digitale techniek onder de loep nemen spreken we nog altijd over het feit dat 256 bits 1 KB is, m.a.w. meer dan 256 " grijswaarden of tonen zoals je wilt " is gewoon-
weg niet te realiseren. Dat maakt exact het verschil tussen analoog en digitaal. Een analoge druk heeft meer gevoel,diepte etc. dan een digitale print, als je beide naast elkaar legt, dan mis je wat gevoelsmatig. Bovendien is het zo dat een barietafdruk een veel langere toonschaal bezit m.a.w. meer grijswaarden van wit naar zwart, dat is digitaal bijna niet te bereiken, bovendien als dat wel zou kunnen ( het aantal bits blijft hetzelfde al worden we allemaal 250 jaar oud) dan heb je ook vele potjes verschil-
lende inkt nodig ( hogere kosten ! ). Een analoge barietdruk kost uren niet meegerekend misschien 3,50 tot 5 Euro een digitale ook al doe je hetzelf een veelvoud daarvan. Conclusie: gewoon analoog blijven werken. Ik was afgelopen september in Keulen ( Photokina) bij de stand van Maco. Zij lieten mij twee afdrukken zien een analoog opgenomen en gedrukt en een analoog opgenomen, gescand en geprint op het Seagull Grafica papier ( dat heeft een bariumsulfiet emulsielaag maar geschikt voor inktjet ) Toegege-
ven de laatste was mooi, maar haalde het niet ook volgens de man van MAco bij de barietafdruk ( moet ik nog meer argumenten geven !) Dames en Heren verspil uw tijd niet en blijf gewoon analoog fotograferen en drukken ( en ik zeg dat niet als leverancier van materialen ), uw vastbera-
denheid zal beloond worden. Kijk maken we een print voor rond de 5 Euro digitaal met dezelfde kwaliteit als analoog, dan gooi ik direkt de DOKA bij de kringloop of shredder. Graag Uw reaktie, ook al zit ik uit mijn nek te zwatelen.

René de Caluwé
Kunstfotografie en papierimport
Delft