Sodium chlorid IS Natriumchloride en dat is keukenzout. Er zit soms Jodine (kaliumjodaat) in keukenzout, (de rode Nezo-zout) en dit zou goed zijn voor de gezondheid.
Bij zoudruk geeft kaliumjodine je een sering-achtige kleur (vraag me niet in welke hoeveelheid het er dan inzit.) En:
Het word ook gebruikt samen met zilverbromide in films (zilverjodine dan)

Meer vind ik er zo direkt niet van, maar als je het gewone keukenzout koopt zou je pure NaCl moeten hebben hoor, geen kaliumjodaat erbij. dus: de blauwe nezo (noemt blijkbaar Jozo tegenwoordig) is ZONDER JODINE

Ik kan me wel inbeelden dat als er jodine achterblijft in je emulsie dat dat zou durven kleuren of je foto chemisch aanvallen (net zoals vervuilde lucht, UV stralen...) Maar nogmaals, in zo'n lage concentratie dat ik me afvraag of dat beetje Jood echt kwaad kan. Er zitten namelijk nog andere materialen in het spoelwater die ook niet ideaal zijn... Ik denk niet dat je met gedemineraliseerd water spoelt. Dan word het pas duur!!

Of je inderdaad korter kan spoelen met een zoutbad weet ik dus ook niet, Sorry Ludo, ik kan je een beetje wijzer maken maar echt helpen niet...
Wel gebruikten we vroeger keukenzout samen met de omkleurset van colorvir. Als fixeer middel, als ik het me nog goed herinner. Maar of dat met of zonder jood was dat weet ik al helemaal niet meer...

Groetjes,

Tom