Takk Helge Sverre. Jeg har lurt veldig på ORWO film. Har sett noen eksempler på en som vel ISO 100, (UN54?) og boy og boy det svinger, i D76, HC-110, Adonal og Caffenol.

At John er med er nok fordi at han på sin måte er kanskje en like stor profet for Caffenol som Reinhold. Hans metoder og bilder kan minne om dadaisme, det kan jeg være enig i. Skulle nesten tro at hipstere ville synes, paradoksalt nok, at hans metoder er å foretrekke.

Når det gjelder scanning må jeg bare si at det er veldig personlig. Nesten umulig å lage en oppskrift som passer alle. Det eneste jeg prøver å få til er å skanne slik at man ikke klipper bort lysere og mørkere deler av bilder, samt sette gamma (den generelle lys/kontrastnivå) til å kunne avdekke alle detaljer i bildet. Det som fungerer for ett bilde fungerer ikke for andre. At man så får et flatt og kjedelig bilde får så være. I PP kan man rette på alt, men bare så lenge skannet har så mye informasjon som mulig.

Å skanne som positiv gir nok marginalt kvalitetsmessig. Men, for min måte å skanne på, får jeg et jevnere toneforløp med mindre kontrast. Vet ikke hvorfor, men det funker hos meg med mitt oppsett.

Oslo gata forøvrig? Overlevde fyren som lå der?