Jeg leker videre med Kodak imagelink HQ microfilm, nå strekker jeg den ut til EI 64. Jeg tror vel at ISO 50 var bedre (kfr postering 834), men verdt et forsøk. Fremkaller Caffenol C-M 16 min/20C.

Filmen er ikke-perforert, noe som kan være en utfordring med en god del kameraer. Jeg anskaffet nylig to EOS10 hus, disse er kjent for å spise non perforated med stor appetitt; kameraene har overhode ingen tannhjul for fremtrekk av filmen.

Eksempelbildene utlagt her er vist uten å pusse støv og fjerne riper, ellers ville jeg jo skjule feil og problemer. Støv: Akk, den som finner et remedium å fjerne dette digitalt fra sølvfilm fortjener en stor pris. Hvis bildene trekkes helt opp, vil man se et artig problem i de helt mørke partiene. Masse små hvite prikker som ikke er støv, men en slags "korn". Jeg vet ikke hvordan problemet løses, men "slik skal det ikke være". (Kjent replikk innen regjeringen.) Jeg skal gjøre et forsøk med Tetenal Doku, som var den fremkaller vi brukte til fulltonet Technical Pan. Riper: Disse skyldes mest sannsynlig kassettporten. Dessuten skjer fremtrekk med motor, også tilbakespolingen. Jeg liker bedre manuell kontroll på slikt, nettopp på grunn av mer å kunne beskytte filmen for belastning og riper. Best liker jeg å åpne kameraet i mørkerom og spole eksponert film rett i fremkallingsspolen, uten returspoling til kassett.

Konklusjon: Jeg er langt fra å være fornøyd!

Vedlagte bilder: 1: Førjulsmarked, direkte pop-up flash, 28 mm; 2: Gammel MB, 20 mm; 3: Fra mitt soverom, falsk lys i høyre side, 150 mm.