• 12-07-2012 04:06 AM #0
    Helgesverre
    Helgesverre is offline

Shooter
    Multi Format

Quo Vadis....

Hei Ezzie, du må gjerne spørre hva jeg tenker på. Takk for opprettingen ovenfor, slikt behersker jeg dårlig.

Jo, slik tenker jeg: Technical Pan - fantastisk film forresten - var vel opprinnelig tenkt å være til grafisk strek/dokumenter. Og så viste den seg å være vel så egnet til gråskala foto med andre fremkallingsmåter. Den var populær til portretter (hud) da den var lite følsom for rødt. Kodak laget tom en spesiell kjemi (Technidol?) for bruk i helskala fotografi, og Tetenal kom med sin Doku (som gav hele EI 80!).

Det tok noe av med TP for 25 år siden,tror den kom i 120-format også. Min erfaring var null korn, lett å stripe opp, og dype gjengrodde skygger. Jeg hadde selvsagt ingen digitale behandlingsmidler den gang, og den kunne være en utfordring å forstørre optisk, i hvert fall med mine ferdigheter.

Tråden over drøfter at dagens mikrofilmer i motsetning til TP ikke er særlig egnet til gråskalering. For meg som sitter med noen hundre fot Imagelink, blir det følgelig en spennende utfordring å prøve å temme den. Ellers ser jeg at fryseren også inneholder annet spennende (Copex, CMS 20), så jeg fortviler ikke.

En kar (Trond Solem) hoppet inn på teppet og ville hjelpe meg. Han brygget sammen en oppskrift som han kalte Lomad der Imagelink ville gi bra resultater ved EI 25. Jeg må vel ut på markedet for å finne remedier til dette. Det var enklere før å kunne gå til apotekeren og søke hjelp.

Til slutt noen tanker omkring å rusle på ville veier. Et resultat av å drukne seg i kjemiske artigheter er faren for å forsømme det kanskje viktigste, motiver, valg av slike og bearbeiding. Stick to one film and one developer, var det et klokt hode som rådet til. Man kan få samvittighetsproblemer av slikt! En trøst er det likevel å finne hos den eksentriske Larry, en kar jeg i lengre tid har fulgt ute på veven. Larry Dressler, av ham har jeg lært at det er ikke sykt å ha fryseren full av de fleste filmmerker og formater. Dertil har jeg lært at motiver finnes over alt, til og med i en hundebærs!

Ha en fortreffelig weekend. (Jeg skal begrave en god venn, huff)...

Mvh HSK.
    Last edited by Helgesverre; 12-07-2012 at 04:23 AM. Click to view previous post history.
    Advanced reply Adv Reply   Reply With Quote Reply With Quote