-
Ja, ik stop met de fotowinkel. Professioneel fotograaf is een uitstervend beroep. Er zullen ongetwijfeld wel enkele reclame fotografen overblijven. Maar dat is een schijntje van de vele honderden fotografen die er tien jaar geleden nog waren. Ook voor natuurfotografen, persfotografen, bedrijfsfotografen etc. etc. is er geen droog brood meer te verdienen. Kranten huren voor een schijntje amateurs door ze te laten geloven dat ze een carriere als persfotograaf gaan maken. Bedrijven of tijdschriften kopen voor 5 € een foto op FLICKR waar ze vroeger meerdere honderden euros voor neertelden. Of ze besparen op de fotograaf door de secretaresse een camera in de hand te drukken. Want tegenwoordig ben je fotograaf omdat je een dure camera hebt. Mensen zéggen wel dat de echte fotograaf zijn geld waard is, maar hun koopgedrag vertelt het tegendeel.
De fotowinkel op de hoek is al helemaal gedoemd om te verdwijnen. Mensen laten hun foto's niet meer afdrukken. Ze parkeren ze op een harde schijf of USB-stick, en komen er drie jaar later achter dat ze alle foto's verloren zijn. En wie is er nog bereid om meerdere honderden euros neer te tellen voor een professioneel portret als je zelf een foto gratis kunt maken met een alles-automatisch camera? Natuurlijk ziet men wel het kwaliteitsverschil met de professionele foto. Maar voor 95 % van de mensen weegt dat niet op tegen het prijsverschil. Hetzelfde geldt voor bruiloften. Neef Jan zit in een fotoclub en doet het gratis...
Of voor de belachelijk lage winstmarges voor apparatuur. Vroeger kocht je een toestel voor 100 € en je verkocht het voor 200 €. Na aftrek van je bedrijfskosten, BTW, en sociale lasten bleef er dan 50 € winst over. Nu koop ik mijn toestellen bij de groothandel excl BTW en excl winstmarge in voor dezelfde prijs als ze op internet of Mediamarkt aangeboden worden. Daar valt nooit tegen te concurreren. Hoeveel klanten zijn bereid om 40% (20% winstmarge + 20 % BTW) meer te betalen voor een camera vanwegen de extra service en advies van de professional?
Wat ze wel doen is de camera eerst kopen op internet, en dan bij de professionele fotograaf aankloppen voor gratis advies, garantie en reparatie. Of je uitschelden in het bijzijn van andere klanten, omdat je geen garantie kunt geven op een camera die ze zelf hebben laten stuiteren. Niemand denkt dat je garage je een nieuwe auto geeft omdat jij hem de dag na aankoop tegen een boom parkeert. Maar voor camera's is het blijkbaar normaal dat die gratis vervangen worden. Je staat er versteld van wat mensen je proberen te flikken.
Ik ben nog steeds gepassioneerd fotograaf, en ik hou van het contact met mijn klanten. Maar na drie jaar werken voor een kwart van het minimumloon (72 uur/week voor 500 €/maand) vind ik het welletjes. Kan ik eindelijk weer eens een foto gaan maken voor mijn eigen plezier (bij voorkeur in de doka). En weer fotocursussen gaan geven, want daar kom je met een winkel absoluut niet aan toe.
Last edited by argentic; 12-25-2012 at 11:28 AM. Click to view previous post history.