Quote Originally Posted by Paul Jenner
Nu rijst bij mij de volgende vraag:

Loop je met die lange sluitertijden niet het risico op bewegingsonscherpte, waardoor het theoretische voordeel van LF t.o.v. MF teniet wordt gedaan ?
Ik denk hierbij met name aan gebladerte dat beweegt in de wind enzo.
Je loopt dat risico inderdaad. Ik kom twee vormen tegen. De eerste is als het voorwerp (met name bomen ed.) beweegt. Dit is soms storend, maar vaker voegt het iets extra's toe aan de foto's. Het grootste deel van de foto is dan scherp, een paar takken of de toppen van de bomen hebben een bewegingsonscherpte. Het tweede is als de camera + statief bewegen doordat ze wind vangen. Dat stoort eigenlijk altijd en is te vermijden met een zwaar statief, een grote paraplu ed. Ben ik slechts een enkele keer tegen gekomen.

Over wat voor sluitertijden hebben we het hier eigenlijk ?
Is erg afhankelijk van het licht, de film, het diafragma en eventuele filters. Ik wil ook met grootformaat nog wel eens met f8 of f11 werken om met scherpte/onscherpte te kunnen spelen. Is heel fraai met de langere lenzen die je voor 4x5 nodig hebt. Ik heb dan ook altijd twee grijsfilters bij me (een voor 3 stop, een voor 10 stop) om langere sluitertijden te kunnen bereiken, mocht de kortste sluitertijd van de lens te langzaam zijn, en die filters gebruik ik regelmatig. Vaak zit ik ergens tussen 1/125 en 1/8 bij het gebruik van HP5+ op 400 iso.

Met andere woorden, ligt er ergens een omslagpunt ?
Ik weet niet of er een omslagpunt is. Voor mij liggen de voordelen van 4x5 in een aantal dingen:
- de rust die de grote camera vraagt, past erg bij mijn vorm van fotografie;
- de mogelijkheid om elk negatief aangepast te ontwikkelen afhankelijk van het contrast van het onderwerp en het effect dat je wilt bereiken;
- het selectief kunnen verstellen van de camera, waardoor je de scherpte kunt verleggen, gebouwen en bomen netjes rechtop kunt houden, etc.;
- het grote negatief voegt duidelijk nog wat kwaliteit toe - al moet ik toegeven dat je moet weten waar je op moet letten om het te zien.

Huub