Quote Originally Posted by Paul Jenner
Mede daarom vind ik de Rollei SL66 zo'n interessante camera. Daar zit een eenvoudige verstelmogelijkheid ingebouwd.

Gilbert,
in hoeverre is die voorziening te gebruiken om het scherptevlak te verleggen ?

Paul.
De SL 66 is volgens mij de meest flexibele middenformaat camera die er is. Ik heb er een en zou nooit meer zonder willen.

De Fuji GX 680 kan weliswaar meer, maar is veel te zwaar om mee op pad te nemen. Met de SL 66 kun je van alles. Maar de tilt is in vergelijking met een echte grootformaat natuurlijk toch nog erg beperkt. Het scherptevlak is goed te verleggen. En als je de camera op zijn kant gebruikt kan dat zelfs verticaal. Perspectiefcorrectie is wel enigszins mogelijk. Maar andere verstellingen van de technische camera zoals shift, swing, beeldcirkel-verschuivingen, individuele negatieven e.d. heb je natuurlijk niet.

Daarentegen is het mogelijk om zonder extra hulpmiddelen macro te doen tot 1.5 keer de werkelijke grootte. En de SL 66 heeft een gordijnsluiter, dus je hebt geen problemen met afwijkende sluitertijden bij verschillende objectieven. Deze sluiter maakt hem ook uitermate geschikt voor allerlei experimenten met fantasie-lenzen, microscoopfotografie, astronomie e.d. Intussen accepteeert hij ook centraalsluiter objectieven, waardoor flitsfotografie heel gemakkelijk wordt. Bovendien zijn de SL 66 objectieven echte Zeiss lenzen, dezelfden als die van de Hasselblads.

De SL 66 is een volledig handbediende camera. Je hebt dus een aparte lichtmeter nodig. Maar ik ben dat als een groot voordeel gaan zien. Mijn belichtingen zijn er een stuk beter op geworden, ik ben volledig onafhankelijk van batterijen of electronica, en deze camera kan altijd weer gerepareerd worden.