Quote Originally Posted by Frits Flits
http://www.marktplaats.nl/markt/foto/technisch/1689.htm

Voor bijna de helft kun je ook al op 4'x5' fotograferen. Ik heb dat destijds ook eens in een opwelling gekocht en er nooit spijt van gehad.
Ik zou voor landschappen veel liever een loopbodem hebben. Je levert dan wel iets aan verstelmogelijkheden in, maar het geheel is veel makkelijker te transporteren en tijdens het transport een stuk minder kwestbaar. Ik kan mijn Toyo 45A makkelijk in een niet te grote fotorugzak kwijt, met enkele cassettes, een viertal lenzen, lichtmeter en nog wat klein spul.

Wanneer je een SL66 koopt, koop je een systeem dat niet meer gemaakt wordt. Je zit vast aan bijvoorbeeld de lenzen die alleen voor die specifieke bajonet beschikbaar zijn, specifieke achterwanden, zoekers, en dergelijke. Alles alleen op de tweede handsmarkt beschikbaar, en niet altijd even makkelijk te vinden of in even goede staat.
Met 4x5 is de situatie veel gunstiger omdat de uitwisselbaarheid veel groter is. Bijna alle lenzen zijn met vrijwel alle camera's te combineren, ook als ze al 100 jaar oud zijn. Alleen de grootte van de beeldcirkel is beperkend voor het maximale formaat dat je kunt gebruiken en in slechts een enkel geval is de camera zo gebouwd dat je problemen hebt bij het gebruik van extreme groothoeken. Polaroidachterwanden, filmcassettes, graflexcassettes, een groot deel van de rolfilmachterwanden: het past allemaal op het overgrote deel van de technische camera's. En mocht je balg of matglas het begeven: er zijn verschillende onafhankelijke producenten die je een spiksplinter nieuwe op maat leveren.

Huub