Hello,
ik heb net voorgaande berichten gelezen en ben blij dat als het over bariet versus digitaal er hier niet zo aan toe gaat als op het engelstalige forum. Dat is me een gescheld daar, niet te geloven.

Ik weet niet waarom er eigenlijk vergelijkingen gemaakt worden tussen bariet en digitaal.
Bariet is al geruime tijd geen commercieel middel meer voor het gros aan professionele fotografen. (sinds de komst van PE en RC papieren)
Vroeger leverde je je dia of RC print aan de drukker. (Daarvoor was het bariet maar dan wel in die hele dunne versie)
Werken op barietpapier is voor mensen die de hoogste kwaliteit wensen van hun z/w negatieven en dit als eindprodukt. Commercieel en daar bedoel ik alles wat naar de drukker gaat, leverde je vroeger in RC print af en nu een digitaal bestand. De drukker maakte dan het eindresultaat. (de krant, magazine, brochure enz.)
Bariet situeert zich al geruime tijd in de niche markt van hoogstaand z/w fotowerk, bedoeld voor tentoonstelling, kunstwerk enz.. Alles waar kwaliteit voor tijd gaat.
(drukwerk heeft niet dezelfde toonschaal van bariet enz..)

Het is natuurlijk voor de digitale fotograaf een probleem. Hij/zij werkt met materiaal dat initiëel bedoeld is als tussenstop voor de drukker. Als die fotograaf dan het werk ook wenst te publiceren in de nichemarkt van hoogstaande kwaliteit, dan moet hij/zij naar hulpmiddelen zoeken zoals digitale bestanden printen op bariet of zeggen dat hun inktjet toch zo mooi is.
Digitaal is daar helemaal niet voor gemaakt en zal dat volgens mij ook nooit worden, want die markt is niet rendabel genoeg.
Als je even nagaat wat de beste apparatuur op dit moment aankan (22mp) dan zie je dat je hiermee bill boards kunt maken (50dpi is dan genoeg). Groter moet je niet als je zuiver commercieel werkt.

Ter vergelijking, volgens de leverancier van de digitale barietvergroter kun je met dezelfde bestanden tot 40x50 cm gaan. Peanuts voor een 4x5 negatief.

Beste vrienden, wij bevinden ons in de markt van hoogstaande z/w afdrukken. Wij hebben de luxe om te kiezen. Als we voor drukwerk moeten leveren, scannen we onze negatieven in en leveren we bestanden met meer informatie dan onze digitale collega's. Indien we mooie afdrukken willen maken, dan kunnen we dat doen op al het materiaal dat we maar voorhanden hebben, van bariet tot inktjet enz.. Onze digitale collega's moeten het hebben van de tijdswinst die ze hebben door niet te hoeven ontwikkelen, maar dat is toch ook maar het enigste.

groeten

Jan