OK, ik zal er van uit gaan dat je totaal geen ervaring hebt met kleurvergroten, dus mijn excuses als ik dingen vertel die je al weet.
Boeken over kleurvergroten zul je zeker vinden in bvb. De Slegte maar ik weet niet of die nog up to date zullen zijn.
Hier probeer ik de basis te schrijven.
A) Processing
1) je werkt met een koudproces, controleer zeker of je temperatuur binnen de marge valt van het proces en constant is. Als je temperatuur ook maar iets afwijkt, krijg je steeds andere zwemen.
2) Indien je koudproces een 2-badsysteem is, voeg er een tussenbad in, liefst een stopbad (zoals in z/w) of op zijn minst een waterbad. (steeds met dezelfde temperatuur.
3) Na processing, je teststrips enkel droog beoordelen. Nat zal er een zweem zijn die je probeert eruit te krijgen, maar die is er eigenlijk niet. Je teststrips droog je bvb met een haardroger.

B) Filteren
Je werkt met RA-4 dus je behandelt negatieven.
In tegenstelling met verfmengen, waar je steeds een kleur bekomt door verf toe te voegen, moet je omgekeerd denken. (je werkt met substractieve kleurmenging door y/m/c (geel, magenta, cyaan) met elkaar af te trekken.
nb: VERGEET CYAAN
1) je eerste test: de "nul"filtering.(0/0/0) Neem hiervoor de gebruiksaanwijzing van het papier. (zit in de doos) en zoek de nulfiltering, dit is bvb 50/10/0) 50 geel, 10 magenta en 0 cyaan.)
2) maak je eerste test met de aanbevolen "nul"filtering en doe de gehele processing inclusief drogen.
3) Als je foto geel is, dan moet je het geel wegnemen door geel toe te voegen.
Als het te magenta is, dan voeg je magenta toe. Als het te blauw is, (van de cyaan afblijven) dan neem je een lagere geelfiltering. Als de foto te groen is, dan minder magentafilteren.
Het principe is: bij te geel, te magenta resp. geel en magenta los van elkaar toevoegen.
Is het een combinatie kleur (blauw, groen) dan geel/magenta gezamelijk laten dalen.
(in verf is blauw een hoofdkleur; in dit proces ligt het anders)

Ik hoop dat je aan het bovenstaande iets hebt.

Groeten

Jan