Jan geeft al een flink aantal punten van aandacht.

Hier nog een paar:

Ieder te ontwikkelen vel papier beinvloed de chemie (verbruik) en daarmee de kleurbalans van de volgende afdruk in diezelfde chemie, zeker bij kleine hoeveelheden chemie is dit merkbaar, met de genoemde amaloco RA4 is 1 ltr toch echt het minimum in mijn ervaring. Wil je betere reproduceerbaarheid gebruik dan de chemie one-shot in de jobo/trommel.

Kleurtemperatuur bij opname is van invloed op de kleurbalans, een foto bij grijs weer zal andere filtering nodig hebben dan bij blauwe lucht.

Als je de filtering aanpast moet je ook de belichtingstijd aanpassen-->door meer filtering wordt de afdruk lichter wat de subjectieve waarneming van de kleurbalans beinvloed.

Kleurtemperatuur tijdens de opname bepaald ook de filtering, ga er niet van uit dat als je eenmaal een goede filtering hebt voor een opname dat die voor alle opnamen toepasbaar is. Tenzij je in een gecontroleerde omgeving werkt (studio b.v.) waar de omgevingsfactoren zo goed als constant zijn.

Schaduwen: bedenk dat het licht in schaduwen (bij zonnig weer) door het blauwe licht van de lucht 'beschenen' wordt en filter dat niet donkergrijs, onze hersenen doen dat wel maar bij afdrukken geeft dat een foute kleurbalans overall.

Variaties in de lichtnetspanning veranderen de helderheid van de lamp in de vergroter maar ook de kleurtemperatuur van die lamp en daarmee is weer aanpassing van de filters nodig. Het beste een gestabiliseerde voeding gebruiken.

test of je niet kleurenblind bent, klinkt stom maar is een feit: als ik het mij goed herinner is een groot deel van de mannelijke bevolking van deze aardkloot ongemerkt kleuren blind in het groen/blauw gebied.

Mijn ervaring was dat er geen 'juiste' kleurbalans bestaat maar wel eentje die in de smaak valt. Wat ik prettig/aangenaam vond kon iemand anders juist veel te warm vinden als ik de afdruk liet zien.

Kleurbalans verschilt vaak per doos papier: gebruik je 13x18 als proefstrook om vervolgens op 30x40 af te drukken: kleurbalans kan verschillen omdat het papier uit een andere batch komt.

Nog een kleine opmerking t.a.v. Jan's opmerking over de 'nul-filtering': Elke vergroter/kleurkop heeft zijn eigen schaalverdeling dus betwijfel ik of je aan een al dan al aanwezige filterwaarde bij het papier iets hebt. Bij het Fuji Crystal Archive papier dat ik gebruikte zat nooit zo'n filterwaarde. Kodak deed dat wel als ik het goed heb, maar daar is die filterwaarde een correctie (in densiteit) op de 'standaard' omdat iedere productie batch een andere kleurbalans heeft.

Huib