Nou, ik moet zeggen, hier moet ik toch een stuk verder mee komen, ik heb vandaag door wat verbouwingen in de doka even niets in kleur kunnen proberen maar dat zal deze week nog wel goed komen.

Om verdere problemen met licht te vermijden stap ik nu over op verwerking van het papier mbv een Jobo CPE-2. Is toch wel wat makkelijker om op de tast het papier in de drum te doen als om alle schalen te vinden..
Temperatuur schommelingen treden niet op. Ik heb een degelijke constante temperatuur van 20 graden. Dus dat mag ik uitsluiten.
Ik begin me nu wel zorgen te maken over de kwaliteit van het papier, het is papier wat ik bij overname van de kleurenvergroter erbij gekregen heb, samen met de chemie.
Hoe lang is chemie ongeopend te bewaren? Ik heb namelijk nog 2 pakketjes erbij gekregen waar ik echter geen beschrijving bij heb gekregen.
Ik wil me er eigenlijk niet aan wagen maar lijkt me wel interessant om te zien of het nog werkt
Hierbij gaat het dus om Tetenal neofin color (negatief ontwikkelaar) en om Tetenal high speed liquid Positiv-process PK

De phillips pcs 2000 combineert volgens de handleiding de additivie en substractieve methode, hierdoor zouden de nadelen van beide methodes grotendeels wegvallen en zou het eenvoudiger worden om kleuren afdrukken te maken... tot zover de pr afdeling

Ik ga de tips die hier besproken zijn in ieder geval in de praktijk uit proberen en zal berichten hoe het loopt..

Nu heb ik wel het volgende probleem, waar de chemie te verkrijgen, en vooral ook papier. Hier in de buurt zit naar mijn weten geen mogelijkheid meer om ook maar iets aan doka materiaal te krijgen, al helemaal niet voor kleur! (zelfs camex in eindhoven heeft niets behalve nog een pakketje amaloco monocolor)

Ik weet het, veel vragen.. maar ik vind het gewoon een enorm boeiend geheel, wat ik al van z/w vond, maar kleur nog meer. Dat het op het eind duurder is dan het laten ontwikkelen en afdrukken bij de foto boer om de hoek zal best zijn. Maar op deze manier is het wel een stukje van je zelf.. hmm, lijkt wel een passie te worden.
Fotograferen doe ik zelf niet echt veel, ben er pas sinds 2 weken actief mee bezig, mij gaat het meer om het doka werk, hier ga ik volledig in op en wil er dan ook alles van weten.

Frank