Fred,
De bekenste borders zijn die van Larry Bartlett ook wel Bartlett borders genoemd. Op zich een vrij eenvoudig klusje. Daarvoor heb ik een op maat gemaakte (contra) lithofilm gebruikt. Voorbeeld: om de foto geheel zwart te omkaderen maak je daar waar je de foto hebt een zwart vlak, de rest van de film blijft dan blanco. Dit masker leg je, met de emulsiekant naar onder, exact op je belichte print, een glasplaat erop om alles vlak te houden. Zet de lens op een zo klein mogelijk diafragma en belicht met filter 5 (ivm met belichting die onder het masker de foto nog enigszins kan versluieren). Maximale zwarting even uitzoeken door een proefbelichting. Niet onnodig lang belichten geeft alleen maar kans op sluiervorming. Zelf gebruik ik hiervoor de Flasher van RH. Wil je ook nog een kadertje eromheen dat wit moet blijven dan zet je deze ook op het lithofilmmasker in zwart. Je hebt dan een zwart vlak waar de uitkadering van je foto zit en daarom heen nog een zwarte lijn als kader. Zo kun je nog meer variaties bedenken. Je begrijpt hieruit wel dat ik ze ook gebruik voor mijn foto's en vindt het in sommige gevallen een aanvulling op het beeld. Succes