Quote Originally Posted by fred
"Een goed beeld heeft geen kader nodig"
Hallo Fred, met die uitspraak ben ik het niet helemaal eens. In een boekje (volgens mij getiteld 'zwart/wit fotografie') van Mitch Buschman heb ik ooit een foto gezien van een zwarte fiets in de sneeuw. Ik vond het een mooi beeld, en zoals hij zelf ook al aangaf was de zwarte rand eromheen van groot belang omdat dat het beeld afsluit (de witte sneeuw gaat anders over in het wit van het papier of het passepartout).

Ik worstel ook al even met dit 'probleem'. Ik heb onlangs bij Robert Vonk een 'Versamask' aangeschaft. Daarbij kun je afdekplaten bestellen van metaal die 2 mm kleiner zijn dan het beeld... die leg je dus op het papier na de belichting en dan belicht je nog even na voor de zwarte randen (net zoals hierboven beschreven met het karton). Nadeel van Versamask, behalve de prijs, is dat het met 'vaste maten' werkt. Voor mij geen probleem omdat ik zo goed als altijd met het hele negatief werk.

Ook heb ik een extra negatiefhouder aangeschaft (bij wie was dat ook alweer) voor m'n vergroter die ik heb laten uitveilen... dat werkt prima in combinatie met een verstelbaar vergrotingsbord. Weinig spectaculaire oplossingen... ik weet het, maar wellicht dat je er iets aan hebt.

M.v.g.,
Jeroen