L.S.,

Hoewel er wel wat te vinden is over matglazen op het internet, gaat het meestal meteen om de merknaam (Beattie, Maxwell, etc.) en welke beter zou zijn. Ik kom hier niet verder mee, en heb jullie advies nodig omdat ik graag een helderder matglas zou willen aanschaffen, maar je kunt die (toch wel prijzige) matglazen nergens in een winkel naast elkaar vergelijken.

Volgens mij maakt het nogal uit in welke licht-omstandigheden je fotografeert en wat je fotografeert. Ik heb een oude rolleiflex SL66 waarvan het matglas een microprisma en rasterlijnen heeft. Op zich gaat het allemaal wel, maar ik werk vaak binnen met flitslampen die geen instellicht hebben en dat kost het focussen nogal wat moeite om op een persoon scherp te stellen en bovendien zijn de randen op het matglas behoorlijk donker.

Mijn vraag is; welk matglas zou het beste bij mijn type fotografie passen? (Portretfotografie, veelal dus ook bij 'low light' omstandigheden... met 80mm en 150mm objectieven)
A) Gewoon een heel helder scherm.
B) Een helder scherm met microprismas.
c) Een helder scherm met een deelwig.
d) Een combinatie van de bovenstaande.

Verder zou ik graag weten wat de toegevoegde waarde van rasterlijnen is bij portretfotografie... ik heb er nog geen kunnen vinden.

Alle ideeŽn zijn welkom!
Jeroen