Quote Originally Posted by Paul Jenner
Bij weinig licht, of natuurlijk bij een weinig lichtsterke lens, loop je met zo'n deelwig inderdaad het risico dat één van de twee helften zwart uitslaat, waardoor het ding waardeloos wordt. Je moet altijd je oog goed voor het midden van de zoekert positioneren, anders slaat zo'n deelwig sowieso zwart uit.

Ik heb geen ervaring met de High-D screens. Heb van horen zeggen dat ze door Minolta gemaakt worden.

Paul.
Paul, beschouw je een Sonnar F/4 als weinig licht-sterk? Die gebruik ik namelijk veel.

Ik had eigenlijk wel meer reacties verwacht... iedereen heeft toch een matglas in z'n camera, en ik neem aan dat er meer mensen met weinig licht fotograferen?!

Ik denk dat de "high-D" afvalt vanwege de deelwig... want ik weet uit ervaring dat een microprisma (hetgeen ik nu ook heb) in een donkere situatie wel blijft werken. Nu twijfel ik nog tussen:
1) Een matglas met microprism of een geheel helder matglas (zonder focus-hulpmiddel... schijnt vaak lichter te zijn)... ik heb geen ervaring met geheel heldere matglazen, en vraag me af of deze 'in donkere situaties' nog licht genoeg blijven om scherp te stellen.
2) 't Merk... rollei, maxwell, brightscreen (http://www.brightscreen.com/)

Heeft er iemand wellicht een helder matglas zonder focus-hulpmiddel... dan kan ik wellicht komen kijken hoe dat eruitziet?!
Jeroen