• 10-20-2005 02:45 AM #0
    SoulSurround
    SoulSurround is offline

Shooter
    Plastic Cameras

Te korte tijden...

Zoals ik in een andere thread al aangegeven had, ben ik gisteren eens op Kentmere VC Fineprint gaan afdrukken. Dat had ik nog liggen van een bezoekje aan foto van Puffelen in Den Haag. Normaal druk ik eigenlijk altijd op papier van het formaat 24x30cm. En sinds kort gaan daar dus ook mijn 6x6 negatieven op.

Met kleinbeeld vind ik dit een prima formaat omdat ik (bij f/11) aan tijden kom die me nog comfortabel laten tegenhouden en doordrukken.
    Gisteren stond ik dus met mijn Durst M605c een afdruk te maken van een 6x6 negatief op papier met het formaat 20,3x25,4cm (17x17cm effectief i.v.m. plakranden voor het opplakken van bariet) m.b.v. de split-grade techniek (diafragma ook f/11). De inmiddels droge bariet-print ziet er OK uit (zonder doordrukken en tegenhouden)... maar die heb ik dus gemaakt met een tijd van 0.5 seconde op gradatie 0 (80Y) en 1.5 seconde op gradatie 5 (130M). Weinig ruimte voor tegenhouden... om nog maar niet te spreken van de onnauwkeurigheid bij zulke korte tijden en lamp-uitdoof-tijden enzo.

Als dit papier me bevalt stap ik zo-ie-zo weer over op 24x30cm, dus zal de tijd wel iets langer worden, maar niet lang genoeg vrees ik. Wat is hier de oplossing voor?
    - Diafragma dichter draaien? Ik ben bang dat ik dan kwaliteit ga verliezen omdat je dan niet meer rond het optimum van het vergrotings-objectief zit... of is dat onzin?
    - Een ander vergrotings-objectief (150mm?!) om de kop hoger te kunnen zetten?

Kan iemand hier zijn licht over laten schijnen?!
    Jeroen
    Last edited by SoulSurround; 10-20-2005 at 06:07 AM. Click to view previous post history.
    Advanced reply Adv Reply   Reply With Quote Reply With Quote