Quote Originally Posted by merce
Het meest werk ik met multigrade papier, dus iets waarvoor preflashing eigenlijk overbodig is, zoals ik nu begrijp.
Die mening deel ik niet.
Pre- of afterflash is nog wel steeds te gebruiken als je in geval van spitslichten of wanneer je bij het gebruik van het Zonesysteem de overige delen niet al te veel geweld wilt aandoen dan kies ik voor pre- of afterflash. Het zonesysteem is ook weer niet alleen zaligmakend. Soms kun je een perfect negatief volgens het Zonesyteem hebben waar toch nog net dat beetje "gevoel" in ontbreekt. Neem een landschapsfoto bij heldere blauwe lucht die normaliter een witte of nauwelijks zichtbare off-white laat zien. In zo'n geval preflash ik om de lucht wat meer "kleur" te geven. Hierdoor ontstaat er ook meer diepte in de gehele prent. In het andere geval met spitslichten die tijdens de opname op geen enkele wijze te omzeilen zijn preflash ik zelf plaatselijks om hier juist het overige weer niet te be´nvloeden. De techniek hoe je dat uiteindelijk doet met een extra vergroter of met andere hulpmiddelen zoals zaklampje of een ledje in een doosje met een stukje opaque plastic eroverheen maakt allemaal niet uit als de handeling maar reproduceerbaar is. Met andere woorden Multigrade is niet uw oplossing voor alle problemen. Maakt 't dat nou zo interessant om met "natte" fotografie bezig te zijn. Antwoord=