Quote Originally Posted by SoulSurround
Ik prefereer 2.5, ik houd van iets contrastrijkere afdrukken.
Pittiger afdrukken moet je niet proberen met het vergrotercontrast te sturen, maar met je filmontwikkeling. De gradatiefilters zijn er alleen voor wanneer je negatief niet geworden is als je bedoeld had.

Yes, en ik krijg inderdaad een belichting met geel en een met magenta.
Agfa Neutol (NE), 1+7 (eenmalig gebruik), 3 minuten, +/- 20 graden.
Ik gebruik Neutol op 1+9. Ontwikkelt net zo goed, maar kost minder ontwikkelaar. 3 minuten is lang genoeg voor plastic papier. Voor bariet is het net genoeg, maar ik ontwikkel altijd wat langer voor de subtielste details in de hoge lichten.

Ik begrijp je hotspot bij f8 - f11 niet. Heb je een 6x6 negatief gebruikt? Dan moet de condensor van je M605 op 6x6 staan. Staat hij dat? Dat scheelt overigens ook weer in de lichthoeveelheid. Ik gebruik de 6x6 condensor zelfs voor mijn kleinbeeld negatieven, om de beste lichtverdeling te krijgen.

In Houten hebben we het er ook over gehad dat je i.p.v. een 100 Watt halogeen een 50 Watt halogeen kunt gebruiken. In combinatie met een ND 4x filter (wat ik ook in mijn M605 gebruik) verlies je dan drie stops. En dan komt je afdruktijd op 2,5 minus 3 stops = 20 seconden uit.