Quote Originally Posted by Daan72
Wat zijn de voor en na delen voor de 4 toepassingen die ik genoemd heb.
Wat ik belangrijk vind is draagbaarheid en verstel mogelijkheden.
Wat is dan een goede keuze.
Waarom hebben jullie gekozen voor de camera waar jullie nu mee werken.
Zou je die nu nog gekozen hebben?
Ik werk zelf met een Toyo 45A loopbodem (http://www.toyoview.com/) en heb daar 5 lensen bij. De 360 (ongeveer 105 in kleinbeeld) gebruik ik het meest, gevolgd door de 150 (standaard 45 mm) en 240 (ongeveer 70 mm in kleinbeeld). De 90 (28 mm groothoek) en zeker de 58 mm (18 mm groothoek ongerekend in kleinbeeld) een stuk minder.Toch zou ik geen van de lenzen willen missen en ik heb ze meestal ook allen bij me in een grote rugzak. Fotografeer voornamelijk portretten en landschappen en het laatste jaar ook architectuur / stadslandschappen. De camera bevalt uitstekend. Als ik een andere zou kopen, zou het een Ebony loopbodem o.i.d. zijn met fors meer balguittrek, zodat ik ook een 600 mm nog kan gebruiken. Op een Toyo is dat uitermate omslachtig. Heeft veel te maken met mijn soort fotografie, waar ik graag met uitsnedes werk.
Voordeel van een loopbodem boven een optische bank is dat hij een stuk eenvoudiger mee te nemen is, hoewel daar ook enkele uitzonderingen op zijn. Voordeel van de optische bank is dat hij veel ruimere verstellingen heeft en soms ook beter en preciezer in te stellen is, zeker de camera's die over een fijninstelling beschikken. Met mijn Toyo is het best wel lastig om hem heel precies te verstellen, zeker het kantelen en draaien van de frontinstelling. Qua instelmogelijkheden biedt mijn Toyo me echter ruim voldoende mogelijkheden en zit ik zelden aan de grenzen van camera en lenzen. Behalve dan dat ik graag fors meer balguittrek zou hebben, maar dat had ik al geschreven.
Dat ik graag met een tc werk, is een combinatie van factoren. Ten eerste is er de rust waartoe je camera je dwingt, dan is er het grote negatief (ik heb geen rolfilmachterwand) en tenslotte de instelmogelijkheden.
Wat enkele anderen over de tc geschreven hebben, kan ik me in vinden. Alleen: als je een lichte tc vergelijkt met een F4s, is de laatste inderdaad zwaarder. Maar mijn rugzak met kleinbeelduitrusting (2 camera's, 5 lenzen, lichtmeter, filters, instelslede, statief en een dozijn films) is toch wel een paar kilo lichter en een stuk kleiner dan die voor mijn Toyo met camera, zoeker, 5 lenzen, lichtmeter, 7 cassettes, filters, en wederom statief. Het is alleen dat ik met die Toyo doorgaans betere foto's maak, zowel technisch als inhoudelijk.
Je vraagt naar macro. Ik heb een enkele poging gedaan, maar het valt niet mee en lukt mij alleen bij statische onderwerpen die niet al te klein zijn. Bedenk dat 1:1 met een 4x5 een voorwerp is dat zelf ook 4x5 is. Bij kleinbeeld is 1:1 een voorwerp van 24x36 mm. Wil je een bloem van 24 x 36 mm formaatvullend op 4x5 dan werk je met een vergroting van ruim 4 keer, met alle complicaties die daarbij horen. En met name op dit gebied wreken zich de nadelen van mijn Toyo met zijn weinig precieze kantel- en draaimogelijkheden.

Huub

ps. Als je echt een uitdaging zoekt met een tc: leg je toe op onderwaterfotografie!