Quote Originally Posted by Huub S
....
Voordeel van de optische bank is dat hij veel ruimere verstellingen heeft en soms ook beter en preciezer in te stellen is, zeker de camera's die over een fijninstelling beschikken.
Aanvullend op hierop wil ik opmerken dat verstelmogelijkheden belangrijk zijn maar dat extreme verstellingen zoals ze wel in de verkoopbrochures staan nooit voorkomen omdat a) dit nooit nodig is b) de beeldcirkel zelden toerijkend is.

In de praktijk blijkt dat voor landschapsfotografie de loopbodem genoeg verstellingen heeft. Dat bij architectuurfotografie de beeldcirkel van een (groothoek)objectief je eerder begrenst dan de verstelmogelijkheden. En dat de geringe scherpte-diepte, verlengingsfactoren door balguitrek bij macro niet praktisch blijken te zijn.

Destijds heb ik op advies van anderen eerst een niet al te dure 2de hands monorail gekocht (cambo SC) om te leren en te ervaren wat in mijn situatie wel of niet belangrijk is. Je kunt dit namelijk moeilijk beredeneren/voorspellen omdat het soms kleine dingen zijn waar je nu nog niet eens bij stil staat of weet van hebt. Na een jaar heb ik die ervaringen vertaald naar de voor mij "ideale" camera.

Huib