Quote Originally Posted by hka
Er zijn wellicht best APUGgers op dit forum die je negatieven even willen doormeten.
Ik ben nu volgens methode 2 van WBM aan het werken. Leek me de beste methode voor mij omdat je dan meer op de resultaten van de print afgaat dan een gemeten waarde.

Maar ik ondervind nu ook het nadeel... oftewel, met je ogen beoordelen is niet altijd even makkelijk (voor mij). Zeker niet als je zoiets niet vaken gedaan hebt en weet waarnaar je precies moet kijken.

Gisteren was ik even aan het afwijken van de methode en dus wat aan het meten geslagen met de sensor van de splitgrade... ik vond de waarden die ik kreeg typisch, vandaar ook dat ik ze hierboven gezet heb. Ik snap nog steeds niet hoe 1 minuut langer ontwikkelen geen effect op de gradatie heeft, maar wel op de afdruktijd.
Tevens wil ik met mijn film graag uitkomen op Gradatie 2 op Kentmere papier; en als ik dat zo zie in mijn splitgrade verschilt die nogal van andere papiersoorten.

Uiteindelijk is het overigens niet mijn ambitie om volledig via het zonesysteem te gaan werken, dat is bij mijn fotografie gewoon niet zo praktisch, maar ik wil wel een goede "N" waarde neerzetten. En in extreme gevallen daarvan afwijken m.b.v. een vuistregel zoals beschreven in "methode 2" van WBM.

Ik denk dat ik deze week even een zone I, V en VIII opname maak, deze op 11 minuten ontwikkel en vervolgens door Robert (wat hij al aangeboden had) laat doormeten. Dan weet ik in ieder geval of ik in de buurt zit van een goed gedekt negatief.

Maar goed, als iemand mij nog de theorie bij mijn gevonden waarden kan uitleggen dan houd ik me aanbevolen!