Quote Originally Posted by SoulSurround
Gisteren was ik even aan het afwijken van de methode en dus wat aan het meten geslagen met de sensor van de splitgrade... ik vond de waarden die ik kreeg typisch, vandaar ook dat ik ze hierboven gezet heb. Ik snap nog steeds niet hoe 1 minuut langer ontwikkelen geen effect op de gradatie heeft, maar wel op de afdruktijd.
Door langer te ontwikkelen worden, verhoudingsgewijs, de lichten meer beÔnvloed dan de schaduwen. Vandaar de gevleugelde kreet; belichten op de schaduwen en ontwikkelen op de lichten.

Tevens wil ik met mijn film graag uitkomen op Gradatie 2 op Kentmere papier; en als ik dat zo zie in mijn splitgrade verschilt die nogal van andere papiersoorten.
Dat is niet alleen zo met K-papier ook andere merken vertonen dat verschil. Grote verschillen zijn er ook tussen bariet en PE/RC waar te nemen. Op zich niets verontrustend want dat regelt je SG allemaal netjes voor je.

Uiteindelijk is het overigens niet mijn ambitie om volledig via het zonesysteem te gaan werken, dat is bij mijn fotografie gewoon niet zo praktisch, maar ik wil wel een goede "N" waarde neerzetten. En in extreme gevallen daarvan afwijken m.b.v. een vuistregel zoals beschreven in "methode 2" van WBM..
Je hoeft ook niet helemaal volgens het Zonesysteem te werken maar de basiskennis ervan heb je nodig om aan een average gradiŽnt van 0.57, voor normaal contrast, te komen. Als je die waarde hebt bereikt dan zit je op gradatie 2.0.

Ik denk dat ik deze week even een zone I, V en VIII opname maak, deze op 11 minuten ontwikkel en vervolgens door Robert (wat hij al aangeboden had) laat doormeten. Dan weet ik in ieder geval of ik in de buurt zit van een goed gedekt negatief..
Je zou in plaats van zone 1 beter zone 1,5 als uitgangspunt kunnen nemen.
Daarnaast kan ik je adviseren, ten behoeve van je eigen beeldvorming, om enkele stroken te schieten en deze vervolgens met verschillende ontwikkeltijden te ontwikkelen. Zoals je zelf al aangaf heb je 11'00" al geprobeerd. Een ontwikkeltrapje zou in jouw geval kunnen zijn: 5'30" - 8'00" - 11'00" en 16'00". Bestudeer de ontwikkelde stroken eens goed dan zie je waartoe langer cq korter ontwikkelen lijdt.
Ik krijg een beetje de indruk dat je volgens het principe "grote stappen snel thuis" werkt en daarbij de zin of onzin van een dergelijk proces een beetje onderschat. Natuurlijk is het leuk om direct over te gaan tot het maken van het echte werk maar zoals dat bij alles gaat is er training nodig. Voetballers staan meer te trainen dan echt te spelen. Bezie dat testen van je film ook als een soort training. Kortom je moet eerst uitvinden met welke ontwikkeltijd je het ideale negatiefcontrast krijgt en ten tweede bepaal je dan je EI. Lees methode 3 eens hoe dat in zijn werk gaat. Het kost je een weekendje maar dan ben je er ook vanaf. Nu blijf je klungelen hetgeen alleen maar meer vragen oproept en meer tijd (ergenis) en materiaal kost dan wanneer je het methodisch doet.