Quote Originally Posted by hka
Door langer te ontwikkelen worden, verhoudingsgewijs, de lichten meer beÔnvloed dan de schaduwen. Vandaar de gevleugelde kreet; belichten op de schaduwen en ontwikkelen op de lichten.
Dan zou een langere ontwikkeltijd toch inderdaad effect moeten hebben op het contrast... vraag blijft: waarom verandert dit niet bij langer ontwikkelen?

Dat is niet alleen zo met K-papier ook andere merken vertonen dat verschil...

...om aan een average gradiŽnt van 0.57, voor normaal contrast, te komen. Als je die waarde hebt bereikt dan zit je op gradatie 2.0.
Ik kan die twee uitspraken niet rijmen... aan de ene kant zeg je dat papieren verschillen en aan de andere kant zeg je dat 0.57 (ik neem aan voor een diffusor?!) precies op gradatie 2.0 uitkomt... volgens mij klopt die statement niet.

Ik krijg een beetje de indruk dat je volgens het principe "grote stappen snel thuis" werkt en daarbij de zin of onzin van een dergelijk proces een beetje onderschat.
Je hebt gelijk dat ik over het algemeen nogal een 'snelle vogel' ben... maar in dit geval ben ik voornamelijk een aantal werkwijzen door elkaar aan het doen, hetgeen op jullie natuurlijk een beetje ad-hoc overkomt. Ik wacht namelijk even op mijn 75W lamp... dan ga ik verder met methode 2 (ik heb geen zin om nu 'paper black' te bepalen om die over 3 dagen weer te herzien door de nieuwe lamp). In de tussentijd was ik dus even met de splitgrade aan het spelen met mijn op verschillende tijden ontwikkelde negatieven... puur 'spielerij'.

Ik kom er wel uit, maar ben misschien wat te snel met het publiceren van mijn voortgang. Mijn excuses hiervoor... ik heb als IT-er wellicht wat teveel 'tijd over' .
Jeroen